550+ mensen aan een baan geholpen

Gedragsdocument ZoFlexo uitzenden, detacheren en zzp’ers

Inleiding

Dit gedragsdocument dient als richtlijn voor het gedrag van alle medewerkers die werkzaamheden verrichten binnen ZoFlexo of bij onze organisaties. Het document is opgesteld om een professionele, respectvolle en veilige werkomgeving te garanderen.
Het doel is om iedereen binnen onze organisatie te helpen de kernwaarden, ethiek en verantwoordelijkheden na te leven. Iedereen die bij onze organisatie betrokken is, wordt geacht de beschreven normen en gedragsregels te respecteren en toe te passen in zijn of haar dagelijkse werkzaamheden.

1. Organisatiewaarden en gedragsprincipes

1.1 Kernwaarden

Onze organisatie streeft ernaar een omgeving te creëren die gebaseerd is op de volgende kernwaarden:
  • Integriteit: We handelen eerlijk en betrouwbaar in al onze interacties.
  • Respect: We waarderen diversiteit en behandelen iedereen gelijkwaardig.
  • Professionaliteit: We voeren onze taken zorgvuldig en deskundig uit.
  • Samenwerking: We geloven in de kracht van teamwork en het delen van kennis.

1.2 Ethisch gedrag

  • Neem ethische overwegingen mee in alle zakelijke beslissingen.
  • Vermijd gedrag dat de reputatie van de organisatie kan schaden, zowel op de werkplek als daarbuiten.

2. Professioneel gedrag op de werkplek

2.1 Werkhouding

  • Wees professioneel in gedrag, houding en communicatie, zowel intern als extern.
  • Voer taken zorgvuldig, accuraat en volgens de geldende procedures uit en verantwoordelijkheid uit.
  • Wees proactief in het aandragen van ideeën of oplossingen om werkprocessen te verbeteren.

2.2 Respect en diversiteit

  • Toon respect voor collega's, klanten en externe partners, ongeacht culturele, religieuze, sociale of persoonlijke verschillen.
  • Seksuele intimidatie, pestgedrag, discriminatie of enige vorm van vijandigheid is ten strengste verboden en wordt niet getolereerd.

2.3 Verantwoordelijkheid nemen

  • Neem verantwoordelijkheid voor je eigen werk, gedrag en keuzes.
  • Stel de belangen van de organisatie en haar klanten centraal in je werk.
  • Communiceer tijdig over problemen of fouten en bereid fouten toe te geven en werk actief mee aan oplossingen.

2.4. Tijd en aanwezigheid

  • Kom op tijd voor afspraken, vergaderingen en werktijden.
  • Meld ziekte of afwezigheid volgens de afgesproken procedure.

2.5. Gebruik van middelen

  • Ga zorgvuldig om met bedrijfsmiddelen, zoals computers, telefoons, voertuigen en andere apparatuur.
  • Misbruik van bedrijfsmiddelen voor persoonlijke doeleinden is niet toegestaan.

2.6. Veiligheid

  • Volg de veiligheidsvoorschriften strikt op.
  • Meld onveilige situaties of incidenten direct bij een leidinggevende.

3. Gedrag ten aanzien van klanten en externe partners

3.1 Klantgerichtheid

  • Behandel klanten met respect, geduld en professionaliteit.
  • Communiceer op een duidelijke en beleefde manier, en streef naar een uitstekende dienstverlening.

3.2 Vertrouwelijkheid

  • Bescherm de gegevens van klanten en partners strikt en deel deze alleen wanneer dit noodzakelijk en toegestaan is.
  • Zorg ervoor dat gevoelige informatie niet toegankelijk is voor onbevoegden.

3.3 Reputatie van de organisatie

  • Gedraag je altijd op een manier die de reputatie van de organisatie ten goede komt, zowel op de werkvloer als daarbuiten.

4. Veiligheid en gezondheid op de werkvloer

4.1 Veiligheid

  • Volg alle veiligheidsvoorschriften en -procedures.
  • Meld onveilige situaties, incidenten of bijna-ongevallen direct aan een leidinggevende.

4.2 Gezondheid en welzijn

  • Zorg voor een gezonde balans tussen werk en privéleven.
  • Neem verantwoordelijkheid voor je fysieke en mentale welzijn en vraag tijdig om hulp bij stress of andere gezondheidsklachten aan een leidinggevende.

4.3 Alcohol en drugs

  • Het gebruik van alcohol of drugs tijdens werktijd of op de werkplek is niet toegestaan.
  • Misbruik van middelen op de werkplek kan leiden tot disciplinaire maatregelen.
  • Werken onder invloed van alcohol of drugs wordt beschouwd als een ernstige overtreding en kan leiden naar disciplinaire maatregelen.
  • Rook altijd buiten, alleen tijdens de pauze en aangegeven plekken. Ga niet meer dan 2 keer per dienst roken. Zorg dat je altijd je handen wast na het roken en een kauwgom inneemt.
  • Zie ons Alcohol, roken en drugs beleid voor meer informatie.

5. Communicatie en gedrag op (Sociale Media)

5.1 Professionele communicatie

  • Houd communicatie open, eerlijk en transparant.
  • Gebruik duidelijke en professionele taal in alle vormen van communicatie, zowel mondeling als schriftelijk (e-mail, gesprekken en vergaderingen).
  • Zorg ervoor dat je communicatie aansluit bij de waarden en normen van de organisatie.

5.2 Gebruik van sociale media

  • Wees bewust van je gedrag op sociale media en de mogelijke gevolgen voor de organisatie.
  • Plaats geen vertrouwelijke of schadelijke informatie over de organisatie of collega's.

6. Gebruik van middelen en eigendommen van de organisatie

6.1 Bedrijfsmiddelen

  • Gebruik bedrijfsmiddelen uitsluitend voor zakelijke doeleinden, tenzij anders overeengekomen.
  • Ga zorgvuldig om met computers, telefoons, voertuigen en andere eigendommen van de organisatie.

6.2 Privacy en vertrouwelijke informatie

  • Behandel en bescherm bedrijfsinformatie, klantgegevens en persoonsgegevens strikt vertrouwelijk.
  • Deel deze informatie alleen als dat noodzakelijk is voor het werk en binnen de gestelde richtlijnen.
  • Houd je aan de wetgeving omtrent gegevensbescherming (bijvoorbeeld de AVG).

7. Samenwerking en teamwork

7.1 Collegialiteit

  • Werk samen op een open, eerlijke en op een positieve, constructieve en respectvolle manier.
  • Respecteer elkaars ideeën, expertise en bijdragen.
  • Sta open voor feedback en wees bereid anderen te ondersteunen waar nodig.

7.2 Omgaan met conflicten

  • Los meningsverschillen of conflicten op een constructieve en respectvolle manier op.
  • Schakel indien nodig een leidinggevende of HR in om te bemiddelen.

7.3. Eerlijkheid

  • Wees eerlijk in alle handelingen, rapportages en financiële transacties.
  • Fraude, diefstal en andere vormen van oneerlijk gedrag worden niet getolereerd.

8. Belangenconflicten en integriteit

8.1 Vermijden van belangenconflicten

  • Vermijd situaties waarin persoonlijke belangen kunnen botsen met de belangen van de organisatie.
  • Voorkom situaties die je objectiviteit in gevaar kunnen brengen.
  • Meld mogelijke belangenconflicten direct aan je leidinggevende.

8.2 Anti-corruptie en eerlijkheid

  • Accepteer geen geschenken of voordelen die je besluitvorming kunnen beïnvloeden.
  • Wees eerlijk en transparant in je werk, inclusief financiële transacties en rapportages.

9. Naleving en Sancties

9.1 Verantwoordelijkheid voor naleving

  • Alle medewerkers dienen de gedragsregels te kennen en na te leven.
  • Bij twijfel over de toepassing van deze regels kun je contact opnemen met je leidinggevende of HR.
  • Regelmatige training en bewustwording rondom gedragscodes worden georganiseerd.

9.2 Sancties bij overtreding officiële waarschuwing

  • Overtreding van de gedragsregels kan leiden tot disciplinaire maatregelen, waaronder waarschuwingen, schorsing of beëindiging van het dienstverband.
  • Ernstige overtredingen, zoals fraude of discriminatie, kunnen juridische gevolgen hebben. Van ernstige overtredingen zoals hierboven vermeld, wordt er aangifte gedaan bij de Politie.

9.3 Toepassing en Vragen

  • Dit document is van toepassing op alle werknemers, uitzendkrachten, detacheerders, zzp’ers en betrokkenen die werkzaamheden uitvoeren voor ZoFlexo.
  • Voor vragen of verduidelijking kan contact worden opgenomen met de leidinggevende of de afdeling HR.

9.4 Slot opmerking

Dit document wordt regelmatig geëvalueerd en waar nodig bijgewerkt om ervoor te zorgen dat het aansluit bij de veranderende behoeften en waarden van onze organisatie.

10. Goedkeuring bij ondertekening contract

Vooraanvang van het ondertekenen van het arbeidscontract, is het gedragsdocument gedeeld, de werknemer verklaart door het ondertekenen van het arbeidsovereenkomst akkoord te gaan met dit gedragsdocument.